W Pile powstaje nowoczesna fabryka, w której montowane, a docelowo także produkowane będą podwozia pojazdów ciężarowych marki Gralion. To inwestycja realizowana w ramach Polskiej Strefy Inwestycji w Kostrzyńsko–Słubickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej.
Pierwsze egzemplarze podwozi zjadą z linii montażowych już w sierpniu 2023 roku, a w ciągu pięciu lat planowana jest rozbudowa produkcji do nawet 1600 sztuk rocznie. Docelowo aż 80% elementów ma być wytwarzanych w Polsce, co oznacza pełną polonizację konstrukcji.
Jakie podwozia będą produkowane?
W zakładzie powstawać będą dwa typy homologowanych w Polsce podwozi:
- Gralion 244
- Gralion 266
To konstrukcje przeznaczone do pojazdów specjalistycznych – od wozów strażackich i karetek, po pojazdy wojskowe, serwisowe czy komunalne. Dzięki homologacji Euro6 możliwe jest także ich wykorzystanie w celach cywilnych, np. jako baza pod kampery przeprawowe.
Znaczenie inwestycji
Premier Mateusz Morawiecki w liście z okazji inauguracji podkreślił, że budowa fabryki w Pile to nie tylko impuls rozwojowy dla regionu, ale też uzupełnienie luki w polskim przemyśle motoryzacyjnym, szczególnie w segmencie pojazdów ciężarowych.
– Ojczyzną tych aut jest włoska fabryka Tekne. Współpraca, którą nawiązaliśmy, pozwoli nam być konkurencyjnymi cenowo na polskim rynku, a jednocześnie uniezależnić się od zagranicznych dostawców – wyjaśnia Wojciech Maślany, prezes Hilltech Truck.
Nowe miejsca pracy
W pierwszym etapie zatrudnienie znajdzie tu około 200 osób, a wraz z rozwojem fabryki liczba pracowników będzie stopniowo rosnąć.
